Systeemstrategie netbeheer bij Stedin
Systeemstrategie netbeheer bij Stedin
‘De groei is er nog niet uit’ - Anne van der Molen
Anne van der Molen is Expert Systeemstrategie bij netbeheerder Stedin. ‘We moesten leren om snel te schakelen.’
Slimme meter
Van der Molen studeerde bedrijfskunde en elektrotechniek en ging in de jaren ’90 werken bij telecomleverancier Ericsson, precies toen de mobiele telefoon in Nederland opkwam. Het was een spannende tijd: het mobiele netwerk breidde snel uit, prepaid bellen deed zijn intrede, toen internet op de mobiel en de smartphone. Later raakte Van der Molen vanuit Enexis betrokken bij de slimme meter, waarmee energieverbruik slimmer gemeten kon worden. Zo maakte hij de overstap naar Stedin.
Duurzaamheid
De energiesector was lange tijd een beetje slapende. Wie of wat je netbeheerder was, maakte weinig uit. Tot duurzaamheid hot werd. Van der Molen: ‘Er gaat de komende jaren nog veel gebeuren in deze sector. Het afgelopen jaar zijn we als bedrijf hard gegroeid, er zijn veel interessante ontwikkelingen gaande.’ Bij Stedin is hij betrokken bij de strategie van asset management met aandachtspunten als capaciteitsmanagement, digitalisering, technology forecasting, research & development in nationale en Europese samenwerkingsverbanden. ‘De ontwikkelingen in deze sector gaan inmiddels hard en de groei is er nog niet uit.’
Connected
Tijdens zijn keynote op 15 januari zal Van der Molen aan de hand van een aantal voorbeelden laten zien hoe Stedin ‘connected’ is bij de aanleg, beheer en onderhoud van het energienetwerk, maar ook bij het dagelijks gebruik van die netten. Hij wil het hebben over de dienstregeling.
Dienstregeling
Net als op het spoor is er ook voor energienetten een dienstregeling. Op basis van die informatie wordt een uur van tevoren, een dag van tevoren, een week van tevoren en verder vooruit een planning gemaakt. Klanten geven aan wanneer en hoeveel stroom ze willen vervoeren, onderhoud wordt ingepland en er wordt om verstoringen heen gepland. Als er een storm of zonsverduistering op komst is bij voorbeeld, dan wordt daar de dienstregeling op aangepast. Als consument merkte je daar tot voor kort niks van, dat deed je leverancier voor je. Maar dat is aan het veranderen.
2022
Ergens in 2022 ontstond er bij Stedin voor het eerst krapte op het elektriciteitsnetwerk. Elektrisch vervoer kwam op, datacenters, de warmtepomp maar ook zonnepanelen, industrie ging electrificeren. En het kwam allemaal tegelijk. ‘De snelheid en het volume waarmee dat ging was enorm. Het was veel en het was allemaal tegelijk. We moesten leren om snel te schakelen.’ Met de krapte op het net, wordt het steeds belangrijker om die planning zo goed en nauwkeurig mogelijk te doen.
Overvol
Het Nederlandse stroomnet is inmiddels vrijwel overal overvol, uitbreiding is nodig. Er wordt momenteel veel bijgebouwd, ook door Stedin. ‘Maar het is ook belangrijk dat we naast bouwen, ook inzetten op slim gebruik,’ legt Van der Molen uit. ‘Slim beheer maakt dat het stroomnet optimaal kan worden ingezet.’